تجهیز سالن کنفرانس شامل فراهم کردن تمامی تجهیزات صوتی، تصویری و اتصالات به شکلی است که پخش صدا و تصویر به بهترین شکل و باکیفیت‌ترین حالت ممکن در اتاق جلسه انجام شود.

وقتی تجهیزات صوتی و تصویری سالن کنفرانس و سیستم کنفرانس وارد بازار شد انقلابی باور نکردنی در اتاق کنفرانس به وجود آورد و خیلی زود جزیی جدایی ناپذیر از اتاق های کنفرانس در سراسر دنیا شد.

تجهیز سالن کنفرانس از اهمیت ویژه ای برای سازمان ها برخوردار است چرا که جلسات بین کارمندان و رییس و قرارهای تجاری یک امر رایج برای شرکت های دولتی و خصوصی می باشد. تجهیزات و ملزومات مدیریت جلسات، نقش پررنگی در کاهش چالش های جلسات عمومی دارد.

با راه اندازی اتاق کنفرانس خوب و با تجهیزات کنفرانس با کیفیت، رسمیت کاملی را به جلسه اعطا می کنید و به همه می فهمانید که در یک پروسه جدی قرار گرفته اند.

وقتی تعداد شرکت کنندگان در جلسه زیاد می شود کنترل جلسه نیز سخت شده و اینجاست که یک سیستم کنفرانس کارآمد به شدت مورد نیاز شما خواهد بود. سیستمی که بتواند تعداد شرکت کنندگان فعال را کنترل کند، وقایع را ضبط و رکورد کند، صفحه نمایش را برای اجرای فایل پاورپوینت کنترل کند و بسیاری از مسائل دیگر که تجهیزات کنفرانس مناسب می تواند آن ها را رفع کند.

تجهیز حرفه ای سیستم کنفرانس

سیستم کنفرانس دیجیتال و آنالوگ

سالن های کنفرانس یکی از نیازهای سازمان ها، ادارات، شرکت های دولتی و خصوصی و … می باشد. سیستم سالن کنفرانس به دو بخش آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شود. سییستم آنالوگ صرفا برای پخش صدا استفاده می شود ولی سیستم دیجیتال امکانات بی نظیری مانند رای گیری، اتوترک (چرخش خودکار دوربین به سمت میکروفون در حال استفاده)، ترجمه همزمان، حضورغیاب و … دارد.

معمولا به دلیل ضعیف بودن صدای میکروفن های داخلی این سیستم ها، مشتری ها دوست دارند تا سیستم اضافی بلندگو نیز به همراه سیستم کفرانس نصب کنند. این مجموعه شامل یک یا چند میکروفون رییس جلسه و تعدادی شرکت کننده است.

خرید سیستم کنفرانس و نکاتی که باید در نظر بگیرید

نکات خرید
  • متراژ سالن
  • آیا نیاز به سیستم اتوتِرَک (فیلمبرداری خودکار از جلسه) دارید؟
  • آیا نیاز به سیستم ویدئو کنفرانس دارید؟
  • بودجه شما برای تجهیزات کنفرانس چه میزان است؟
  • آیا نیاز به یک نمایشگر ویدیویی در اتاق کنفرانس هستید؟
  • چه نوع صوت جانبی ای را می پسندید؟

لیست تجهیزات صوتی و تصویری سالن کنفرانس

۱- میکروفون کنفرانس

کیفیت صدای خروجی ارتباط کاملا مستقیمی با کنسول ورودی صدا دارد؛ بنابراین اهمیت ورودی صدا کاملا مشخص بوده و واضح است که نقطه شروع رسیدن به این هدف، میکروفون مناسب است.

اصلی ترین نوع میکروفون کنفرانس که در سالن های کنفرانس استفاده می شود میکروفون های رومیزی هستنند. بعضی از ویژگی ها در میکروفن های کنفرانس مانند کاهنده نویز، پ گیر و قابلیت جا به جایی میکروفن جهانی بوده ولی نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم میکروفون مناسبی را انتخاب کنیم که مناسب ما و نیازهایمان باشد. زیبایی نیز یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب میکروفن مناسب است.

بخوانید: سیستم کنفرانس

بخوانید: میکروفون کنفرانس

۲- دوربین

دوربین سالن کنفرانس

برای ضبط تصویر در سالن کنفرانس نیاز به دوربین هایی ویژه است. این سبک ضبط تصویر در سالن کنفرانس به این صورت است که دوربین های مخصوص این کار بر روی پایه ای نصب شده و به صورت اتوماتیک تصویر شخصی را که صحبت می کند می تواند بر روی نمایشگر نشان دهد و یا اینکه در رکوردر ضبط کند. به این روش اتوتِرَک می گویند.

بخوانید: دوربین رباتیک

بخوانید: ضبط تصویر و فیلمبرداری از سالن کنفرانس

۳- صوت جانبی و اسپیکر سالن کنفرانس

اتاق کنفرانس بسته به بزرگی و کوچکی ای که دارد نیازمند سیستم صوت برای پخش هر چه بهتر صدا در اتاق می باشد. وضوح بالای صدا در سالن کاملا بستگی به صوت جانبی دارد و بدون وجود این سیستم، صدای خروجی سیستم کنفرانس بسیار ضعیف بوده و نیازهای شما را برطرف نمی کند. اجزای این سیستم صوت جانبی شامل موارد زیر می باشد.

  1.   بلندگوهایی که در سالن نصب می شود
  2.  آمپلی فایر برای تقویت صدا و ارسال به بلندگو
  3.  میکسر برای تنظیم حجم صدا و ورودی های مختلف (میکروفن ، DVD ، …)
  4.  یک میکروفون بی سیم نیز به کسانی که دسترسی به کنسول های رومیزی ندارند نیاز است

۴- نمایشگر (مانیتور)

از خرید بسیاری از وسایل اتاق کنفرانس می توان صرف نظر کرد ولی نمایشگر قطعا یکی از این وسایل نیست. یک تلوزیون و مانیتور با کیفیت برای ویدئو کنفرانس و همچنین نمایش مالتی مدیای مختلف با کیفیت حتما نیازتان می شود. خرید یک مانیتور و نصب آن بر روی دیوار چیزی است که از آن پشمان نخواهید شد.

۵- مانیتور سالن کنفرانس یا لیفت مانیتور (بالابر مانیتور)

بالابر نمایشگر که با نام‌های مانیتور میز کنفرانس، لیفت مانیتور، آسانسور مانیتور و… نیز شناخته می‌شود دستگاهی است که جهت نصب یا پنهان نمودن مانیتورها درون میزهای کنفرانس استفاده می‌شود.

لیفت مانیتور
مانیتور مخصوص اتاق کنفرانس

این دستگاه به هنگام نیاز، مانیتورها را از میز خارج کرده و تصاویر مد نظر کاربران را نمایش می دهد و زمانی که نیازی به نمایشگرها نیست، برای جلوگیری از اشغال فضا و حفظ زیبایی میز کنفرانس، مانیتورها را در درون میز کنفرانس پنهان می شوند.

۶- ویدئو پروژکتور

دیتا پروژکتور و ویدیو پروژکتور سالن کنفرانس و سالن همایش

اگر شرکت کننده های اتاق کنفرانس از چند نفر بیشتر باشد نمایشگر کافی نبوده و حتما باید یک پروژکتور با کیفیت در اتاق داشته باشید. پروژکتورهای امروزی پیشرفت های چشمگیری کرده اند و بسیاری از پروژکتورها نیازی به خاموش کردن نور اتاق ندارند. پرده پروژکتور نیز از وسایلی است که به آن نیاز خواهید داشت. امروزه از پرده های با کیفیتی استفاده می شود که با استفاده از یک موتور که در آن تعبیه شده است به راحتی می توان کنترل بالا و پایین آوردن آن را در دست گرفت.

۷- پنل رومیزی VSP

کاربرد اصلی پنل رومیزی در سالن های کنفرانس و همایش ها و همچنین اتاق های جلسات می باشد. در سالن های کنفرانس این پنل رومیزی به کاربران این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز صدا و تصویر را از دستگاه همراه خود ( لپ تاپ یا وسیله ای که دارای خروجی تصویر یا صدا باشد)  با دیگران به اشتراک بگذارند. از دیگر کاربردهای پنل VSP می شود به استفاده در کلاس های آموزشی و اتاق مدیریت اشاره کرد.

پنل رومیزی کنفرانس VSP
پنل رومیزی VSP با پورت ها برق، VGA، HDMI، صدا و USB

پنل VSP پورت های VGA، HDMI، AV، LAN، USB، پورت صدا، خروجی برق و … را در خود جای داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *