انجام یک کنفرانس ویدئویی توسط مجموعه ای از فناوری های مخابراتی است که اجازه می دهد دو یا چند مکان ارتباط صوتی و تصویری همزمان داشته باشند

و همانند جلسات حضوری با هم در ارتباط باشند. در آینده با رشد قابل توجهی در استفاده از ویدئو کنفرانس به عنوان یک ابزار اساسی برای کسب و کار به منظور افزایش ارتباط و همکاری بین کارکنان، شرکا و مشتریان روبرو هستیم.

pic1

مزایای ویدئو کنفرانس:

این تکنولوژی دارای مزیت هایی می باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.

– برگزاری جلسات غیر حضوری در هر موقعیت مکانی و زمانی با استفاده از ویدئو کنفرانس در چند نقطه و برقراری سریع جلسات در موارد اضطراری

– کاهش هزینه ها سفر و جلسات حضوری با استفاده از ویدئو کنفرانس که امکان برقراری جلسات بدون نیاز به جابجایی افراد میسر است و هزینه هایی مانند هزینه رفت و آمد در مدت زمان کوتاهی قابل صرفه جویی می باشد.

– صرفه جویی در زمان و استفاده بهینه از وقت و نیروی انسانی

– حذف خطرات و خستگی های ناشی از سفر

– بازگشت سرمایه اولیه خرید ویدئو کنفرانس در مدت زمان کوتاه

– امکان تبادل و به نمایش گذاشتن اطلاعاتی از قبیل عکس، فیلم، اسلاید و … از طریق desktop sharing

کاربردهای ویدیو کنفرانس:

همچنین به کاربرد این تکنولوژی در موارد زیر می توان اشاره نمود:

– دانشگاه ها و مراکز آموزشی جهت آموزش از راه دور

در بخش آموزش استفاده و کاربرد زیادی از ویدئو کنفرانس می شود خصوصاً در آینده ای نزدیک که نیاز به جابجایی اساتید نمی باشد. به دلیل هزینه های زیاد جابجایی، اساتید برجسته میتوانند از هر نقطه از دنیا همزمان چند کلاس آموزشی در چند مکان را برگزار کند و یا می توان سمینارهای آموزشی بدون هزینه سفر و تهیه سالن ها جهت برگزاری و کاهش خطرات ناشی از سفر برگزار نمایند.

همچنین ویدئو کنفرانس برای راحتی دانشجویان جهت برگزاری کلاس های آموزشی نزدیک به محل سکونت آنها و تدریس اساتید از راه دور سیستم فوق العاده خوبی است که قابل پیشنهاد می باشد. به کاربرد این سیستم در دانشگاه ها برای مقاطع تحصیلات تکمیلی جهت جلسات دفاعیه بدون حضور فیزیکی داوران، می توان اشاره نمود.

– در علم پزشکی برای کنترل عمل ها و درمان از راه دور

ویدئو کنفرانس امروزه در علم پزشکی کاربردهای فراوانی دارد از جمله ویزیت بیماران از راه دور، در صورتی که امکان انتقال بیمار نزد پزشک ممکن نباشد از سیستم ویدئو کنفرانس استفاده می شود که در این مورد دیدن چهره بیمار کمک بسیار مهمی به تشخیص پزشک می کند.

همچنین در جلسات کمیسیون پزشکی به دلیل اینکه مراجعات در این خصوص زیاد است و پزشک نمی تواند در همه مکان ها حضور پیدا کند از طریق ویدئو کنفرانس می تواند این جلسات را برگزار کند.

اکثر پزشکان متخصص در همه نقاط نمی توانند حضور داشته باشند و اینکه تعداد بیماران از تعداد پزشکان متخصص بیشتر می باشند به همین دلیل می شود از ویدئو کنفرانس جهت درمان از راه دور استفاده نمود یا حتی می توان کلیه عمل های جراحی که نیاز به مشارکت چند پزشک متخصص دارد و امکان حضور فیزیکی پزشکان میسر نیست از سیستم ویدئو کنفرانس می شود نظارت عمل جراحی را با تیم عمل کننده انجام داد و دستورات لازم را با تشخیص پزشک انجام دهند.

– شرکت های بزرگ که چند شعبه دارند جهت برگزاری جلسات

در شرکت های بزرگ که دارای چندین شعبه هستند لازم است مدیر یا بعضی کارشناسان برای برگزاری جلسات ضروری هر روز در یکی از شعب حضور پیدا کنند که ممکن است هر کدام از شعب یا دفاتر در شهر دیگر باشد در این جا سیستم ویدئو کنفرانس راه حل بسیار مناسبی برای برگزاری این جلسات روزانه بدون نیاز به هزینه های اضافی سفر و صرفه جویی از وقت می باشد.

مدیران برای جلسات اضطراری با دفاتر دیگر نیاز به هزینه های زیاد و سفر نمی باشند با استفاده از سیستم ویدئو کنفرانس به راحتی می توانند در هر نقطه و هر زمان این جلسات را برگزار کنند.

طی تحقیقات به عمل آمده هزینه ی خرید ویدئو کنفرانس بعد از شش ماه قابل بازگشت می باشد و از لحاظ اقتصادی به سود شرکت هایی است که با پرداخت این هزینه در هزینه های اضافی دیگر صرفه جویی می کنند.

– مدیریت بحران

مدیریت و تصمیم گیری سریع و مشاهده صحنه آسیب دیده بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل حادثه با استفاده از سیستم ویدئو کنفرانس میسر است. در صورت بروز حادثه مثل سیل، زلزله، آتش سوزی و سقوط بهمن، ممکن است راه های ارتباطی محل وقوع حادثه بسته باشد و امکان دسترسی به محل وقوع ممکن نباشد در این شرایط از طریق سیستم ویدیو کنفرانس می توان صحنه های حادثه دیده را بررسی کرد و بهترین و سریعترین تصمیمات را اتخاذ کرد و با توجه به نیاز نیروهای امداد را به آن منطقه اعزام نمود.

– در صنعت جهت نظارت بر عملکرد تولید کننده ها و مدیریت واحد های تولید کننده

ارتباط با تولید کنندگان، بخش های مختلف کارخانجات مانند بخش کنترل کیفیت، آزمایشگاه ها، مدیریت واحدهای تولید کننده ها. نظارت بر نحوه عملکرد تولیدات و برای نمایش محصول تولید شده به کارشناسان و تصمیم گیرندگان از سیستم ویدئوکنفرانس در واحدهای صنعتی استفاده می شود.

همه واحدهای تولیدی و قسمت های مختلف یک واحد صنعتی می بایست به صورت هماهنگ کار کنند تا نقص و توقف در چرخه تولید به حداقل برسد. با استفاده از سیستمهای ویدئو کنفرانس ارتباط دو یا چند چند طرفه سریعا برقرار شود و مدیریت و نظارت جهت بهبود کیفیت انجام شود.

– مراجع قضایی برای بازپرسی و بازجویی مجرمین بدون انتقال مجرم به محل بازجویی

بازجویی از مجرمان بدون نیاز به انتقال مجرم از سیستم ویدئو کنفرانس استفاده می شود. برای انتقال مجرمین به محل بازپرسی احتمال وقوع مشکلاتی می باشد، که برای حل این مشکل و جلوگیری از اتلاف وقت و پیشرفت در روند پرونده از سیستم ویدیو کنفرانس در مراجع قضایی استفاده می شود. همچنین صدور رای و استعلام ها و اعلام ها به دلیل توانایی ضبط جلسات از این طریق ممکن می باشد.

ارتباط متهمین و شاکیان پرونده ها با وکلا بدون حضور فیزیکی امکان پذیر می باشد، حتی در جلسات صدور رای، که قاضی نیاز به ارتباط با کارشناسان پرونده، بدون نیاز به اتلاف وقت دارد از این سیستم می توان استفاده بهینه نمود.

– بانک ها جهت برگزاری جلسات مستمر با شعب

هدف اصلی برقراری کنفرانس از طریق ویدیو کنفرانس ایجاد یک اتاق کنفرانس مجازی می باشد که طرف هایی که در کنفرانس هستند بتوانند به صورت رو در رو همانند جلسات حضوری تصویر و صوت یک دیگر را داشته باشند.

ویدئو کنفرانس برای برگزاری جلسات و کنفرانس های چند طرفه می باشد که این فناوری در چند طرفه بودن کنفرانس که MCU نقش برقراری این ارتباط چند طرفه را دارد با یکدیگر متفاوت هستند از دیگر تفاوت های این دستگاه ها با یکدیگر تعداد برقراری کنفرانس، داخلی یا خارجی بودن MCU، نوع دوربین، ساختار فیزیکی و … می باشد.

بستر ارتباطی برای ویدئو کنفرانس:

ابتدا برای ارتباط و برقراری کنفرانس از طریق ویدئو کنفرانس نیاز به فراهم کردن بستر شبکه IP می باشد. این بستر می تواند از طریق اینترنت، اینترانت یا MPLS و.. باشد. که بستگی به میزان پهنای باند مصرفی دارد.

pic2

حال به چند طریق می توان کنفرانس برقرار نمود که این امر بستگی به نوع ویدئو کنفرانس و سیستم عامل آن دارد.

ارتباط از طریق نرم افزار ویدئو کنفرانس

ارتباط از طریق سخت افزار ویدئو کنفرانس

pic3
ارتباط از طریق voip

pic4ارتباط از طریق نرم افزارهای تصویری مانند skype و….

pic5

Mcu) multipoint control uni):

وظیفه mcu برقراری کنفرانس های همزمان چند طرفه (بیشتر از دو طرف) می باشد. نقش mcu در سیستم ویدئو کنفرانس دریافت و مدیریت تصویر و صدای تماس های مرتبط وارسال به کلیه واحدهایی که در کنفرانس حاضر هستند.

Mcu ممکن است در بعضی دستگاه های ویدیو کنفرانس به صورت داخلی باشد یا اینکه به صورت یک سخت افزار جا، به دستگاه ویدیو کنفرانس متصل شود.
  پهنای باند:

پهنای باند کانالی است که داده ها از طریق آن مبادله می شوند. یا به عبارت دیگر مقدار داده ای که می تواند در یک مقدار ثابت از زمان انتقال داده شود. هر چقدر مقدار پهنای باند بیشتر باشد سرعت انتقال داده ها بیشتر می باشد. و واحد اندازه گیری آن با ضرایب بیت برثانیه (kbps , mbps bps,) اندازه گیری می شود.

Codec های صوتی و تصویری مربوط به ویدئو کنفرانس:

کلمه Codec از تلفیق دو کلمه coder-decoder ساخته شده است. تبدیل موج آنالوگ به دیجیتال، پروسه فشرده سازی را کُدِک (Codec) گویند.کدک ها از امواج آنالوگ در فاصله های زمانی معین (time interval) نمونه برداری کرده و برای هر نمونه مقداری را اختصاص می دهند.

برخی از کدک های صوتی و تصویری که در ویدئو کنفرانس مورد استفاده قرار می گیرد در زیر آمده است.

H.263: کدک ویدئویی اصلاح شده برای ویدیو کنفرانس و سایر خدمات صوتی و تصویری انتقال داده شده در شبکه های تلفنی انتقال عمومی (PSTN) می باشد. هدفش ارتباط و انتقال های با نرخ بیت پایین به مقدار کمتر از kbps 64 می باشد.

H264: یک روش فشرده سازی ویدئویی پیشرفته است. H.264 یکی از زیر شاخه های روش فشرده سازی MPG-4 است. در این روش فشرده سازی مقایسه قسمت های مشابه نه تنها در هر فریم بلکه در فریم های متوالی نیز صورت می گیرد.

H265: کدک فشرده سازی H.265 حجم فایل‌ها را حدود ۵۰ درصد کاهش می دهد این کدک ویدیویی به اسم HEVC مخفف (High Efficiency Video Codec) شناخته می‌شود و همان طور که از نام آن پیداست، یک کدک ویدیویی با بازده بالاست. در واقع در مقایسه با کدک های کنونی یعنی MPEG-4 H.264 حجم ویدیوها و پهنای باند را نصف می‌کند. کاهش پهنای باند برای ویدیوهای آنلاین امری ضروریست.

G711: یک کدک استاندارد با bitrate بالا می باشد. استفاده از این کدک بهترین کیفیت صدا را ممکن می سازد. این نکته قابل ذکر است که از این کدک در خطوط PSTN نیز استفاده می شود لذا کیفیت تماس ها مانند خطوط تلفن معمولی خواهد بود. همچنین کمترین latency را داراست که در نتیجه بار پردازشی کمتری را تحمیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *